Morgondagens medielandskap: Utmaningar och möjligheter i en digital tidsålder
Vi lever i en digital tidsålder där mediernas landskap ständigt omformas av nya teknologier, förändrade konsumtionsmönster och ökad globalisering. Detta har medfört både stora möjligheter och utmaningar för media, bland annat behovet att bekämpa desinformation och falska nyheter, minska polarisering, öka samhällssammanhållningen och säkerställa en rättvis och inkluderande bevakning av minoritetskulturer och utsatta grupper. Vilka är de största utmaningarna och möjligheterna i en digital tidsålder? Hur media kan anpassa sig till den nya verkligheten och fortsätta att vara relevanta och trovärdiga? Hur kan media skapa rum för en mångfald av röster och bidra till att öka samhällssammanhållningen?
En ny och unik rapport, “Järvaveckan Research: Perspektiv Nyhetsmedia”, belyser de stora utmaningar vi står inför i vår strävan att skapa ett mer inkluderande och rättvist medielandskap. Rapporten ger en unik och djupgående blick på nyhetskonsumtion, förtroende för nyhetskällor och uppfattningar om mediernas skildringar bland invånare i utsatta områden jämfört med allmänheten i stort. Rapporten kommer att diskuteras i panelen. Undersökningen och rapporten är framtagen av undersökningsföretaget Novus, på uppdrag av Järvaveckan Research och IN/LAB (Schibsted).
MODERATOR
Cecilia Garme
Cecilia Garme har bevakat politik som reporter i många år. Hon har också doktorerat i statskunskap och i över ett decennium lett seminarier om samhällsfrågor. Med kunskap, värme och glimt i ögat lockar hon fram svaren från ministrar, mammor och medlare – och alla däremellan.
PANELDELTAGARE
Agnes Stenbom
Head of IN/LAB (Schibsted)
Agnes Stenbom är chef för innovations- och inkluderingslabbet IN/LAB på Schibsted och industridoktorand inom ansvarsfull användning av AI i nyhetsmedia vid KTH. Hon är även medgrundare till branschnätverket Nordic AI Journalism, som samlar 40 nordiska mediaorganisationer för delad kunskapsutveckling.
PANELDELTAGARE
Michelle Kadir
Sverigechef, YouTube
Michelle Kadir har snart tjugo års erfarenhet av den digitala utvecklingen inom plattformar och innehåll. Sedan över ett år tillbaka, är Sverigechef för YouTube Sverige där hon känner starkt för den globala strategin att ge alla en röst. Med en master inom datateknik och affärsutveckling från KTH blev hon en av de första anställda på Spotify och med det den första kvinnan inom produkt- och teknikorganisationen. Michelle utsågs till en av Sveriges framtida kvinnliga ledare 2016 och årets supertalang 2017. Att växa upp i en av Stockholmsförorter har gjort henne engagerad och passionerad med att arbeta för unga och hur man kan främja mångfald på arbetsplatser.
PANELDELTAGARE
Julia Agha
VD, Alkompis
Julia Agha är VD för Alkompis, det största oberoende arabiskspråkiga mediehuset i Norden, grundat 2012 av Mahmoud Agha. Med 400 000 unika besökare per månad och över 2 miljoner följare på Facebook erbjuder Alkompis nyheter och information på arabiska. Alkompis fokuserar på att främja integration genom att fylla informationsgapet. Innan Alkompis, studerade Julia till civilekonom vid Stockholms universitet och arbetade inom finans och kommunikation däribland på Hoist Finance och Hallvarsson & Halvarsson. Julia är även styrelseledamot i Medieakademin sedan 2022. Hon talar svenska, engelska, arabiska, och ryska.
PANELDELTAGARE
Joakim Fransson
Chefredaktör, Lokaltidningen Mitt i
Journalist sedan 35 år tillbaka med en bred bakgrund på så väl morgon- och kvällstidningar som nyhetsbyrå och radio och TV. Brinner för lokal journalistik och vill fånga och beskriva människors vardag, problem och glädjeämnen – oavsett var de bor. Chefar över 31 lokala stadsdels- och kommuntidningar över hela Storstockholm och Göteborg.
PANELDELTAGARE
Anne Lagercrantz
Vice VD, SVT
Anne Lagercrantz är vice VD på SVT. Hon har tidigare varit divisionschef för SVT Nyheter och Sport med 900 medarbetare på 50 orter i landet. Anne är ordförande för branschföreningen Utgivarna. Hon har en bakgrund som chef för Sverige Radios Ekoredaktion och chef för TV4 Nyheterna.
PANELDELTAGARE
Martin Schori
Stf ansvarig utgivare, Aftonbladet
Biträdande redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet. Författare till boken ”Online Only – allt du behöver veta för att bli morgondagens journalist” samt ledamot i Grävfonden och Mediernas Etiknämnd.