Nu har vi digitaliserat skolan – så varför ökar inte läsningen?
Digitaliseringen har ändrat mångas sätt att läsa. Det har också påverkat skolan och undervisningen – barn har sedan ett par årtionden tillägnat sig litteratur den digitala vägen. Samtidigt fördjupas läskrisen år efter år. Men är apparna, skärmarna eller ljudböckerna boven i dramat? Eller beror den sjunkande läsningen på något annat – och hur kommer vi i så fall till rätta med problemet? Vad innebär det att gå från ”skärm till pärm”?
Moderator

Erik Lindman Mata
Sveriges Författarförbund
Erik Lindman Mata är poet och kritiker.
Paneldeltagare

Anja Gatu
Förbundsordförande
Sveriges Författarförbund
Anja Gatu är författare och journalist. Sedan 2024 är hon förbundsordförande för Sveriges Författarförbund.

Lotta Edholm
Skolminister
Sveriges regering
Lotta Edholm är Sveriges skolminister sedan 2022.
Cilla Dalén
Skolbibliotekarie
Cilla Dalén är skolbibliotekare, föreläsare och författare. 2022 tilldelades hon Svenska Akademiens bibliotekariepris.

Tomas Riad
Ledamot av Svenska Akademien
Svenska Akademien
Tomas Riad är professor i nordiska språk och sedan 2011 ledamot av Svenska Akademien.

Lawen Redar
Riksdagsledamot
Socialdemokraterna
Lawen Redar är riksdagsledamot för Socialdemokraterna och sedan 2025 partiets kulturpolitiska talesperson.