Framtidens nyheter i en AI-driven värld – vad tycker unga?

Hur ser unga på AI:s roll i journalistiken, och hur påverkar det deras förtroende för nyhetsmedier? Detta seminarium presenterar nya insikter om ungas attityder och beteenden kopplat till AI i journalistiken – från förtroende och transparens till hur de navigerar olika informationsflöden i en AI-driven medievärld. Vi diskuterar framtida möjligheter, utmaningar och potentiella lösningar som kan forma framtidens journalistik. Samtalet sker i panelformat med inbjudna journalister och unga.
Moderator

Louise Barkenäs
Head of IN/LAB
IN/LAB (Schibsted Media & Stiftelsen Tinus Trust)
Louise leder teamet IN/LAB, samägt av Schibsted Media och stiftelsen Tinius Trust. IN/LAB är ett innovationslabb med fokus på inkludering, för att nå målgrupper som idag inte har förtroende för och/eller konsumerar redaktionella medier. IN/LAB ligger bakom studien ”AI & unga”, vars insikter presenteras som avstamp i seminariet.
Paneldeltagare

Martin Schori
Chef redaktionell AI & innovation
Aftonbladet
Martin Schori är AI- och innovationschef samt ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet. Schori har varit drivande i att integrera AI i redaktionellt arbete genom att leda Aftonbladets AI-nav, en grupp som utvecklar och implementerar AI-lösningar för att förbättra nyhetsrapportering och användarupplevelse.

Johan Silfversten Bergman
Redaktionell utvecklingschef
Svenska Dagbladet (SvD)
Johan Silfversten Bergman är redaktionell chef för Svenska Dagbladets tillväxtnav, en ny tvärfunktionell satsning där journalistik, produktutveckling och data samlas i en gemensam organisation. Johan arbetar bla. med att integrera AI, video och ljud i det redaktionella arbetet, med målet att skapa mer relevant journalistik.
Representant från Omni
Omni