Kultur och bildning för vem? Makt, mening och möjligheter
Vem har tillgång till kulturen – egentligen? När kultur ses som en demokratisk rättighet, varför är det ändå så ofta samma grupper som skapar, syns och får plats?
Det här seminariet lyfter bildning och kultur som en maktfråga. För trots goda intentioner fortsätter strukturell ojämlikhet att forma vem som räknas som en ”kulturbärare” och vem som förväntas stå vid sidan av. Ekonomiska villkor, språkbarriärer, låg representation och avstånd till etablerade kulturarenor bidrar till att många stängs ute från det som borde vara allas gemensamma rum.
Men det pågår också något annat: en rörelse underifrån. Nya röster, nya former, nya sätt att skapa kultur som speglar fler liv och bygger gemenskap där andra bygger murar.
Vi bjuder in till ett samtal om:
● Kulturens roll i att främja jämlikhet och delaktighet
● Vad som krävs för att riva dolda trösklar
● Hur kan kultur och bildning vara en del av det förebyggande och preventiva i Orten
● Hur Järva och liknande områden kan vara kulturens framtid, inte dess periferi
MODERATOR
Anusha Andersson
Riksteatern
Verksamhetsutvecklare
Medverkande
Marlen Eskander
Läsfrämjarinstitutet
Grundare, verksamhetschef och socialantropolog
Ruhi Tyson
Docent i pedagogik
Ruhi Tyson är författare till boken Bildning och praktisk klokhet i skola och undervisning som handlar om att i praktiken gestalta undervisning så att den blir bildningsorienterad. Det innebär att undervisningen bidrar till elevernas känsla av meningsfullhet och upplevelse av att bli berikade, både kunskapsmässigt och personligt
Ingvar Nilsson
Nationalekonom och expert på utanförskapsfrågor