Kultur och bildning för vem? Makt, mening och möjligheter

Vem har tillgång till kulturen – egentligen? När kultur ses som en demokratisk rättighet, varför är det ändå så ofta samma grupper som skapar, syns och får plats?

Det här seminariet lyfter bildning och kultur som en maktfråga. För trots goda intentioner fortsätter strukturell ojämlikhet att forma vem som räknas som en ”kulturbärare” och vem som förväntas stå vid sidan av. Ekonomiska villkor, språkbarriärer, låg representation och avstånd till etablerade kulturarenor bidrar till att många stängs ute från det som borde vara allas gemensamma rum.

Men det pågår också något annat: en rörelse underifrån. Nya röster, nya former, nya sätt att skapa kultur som speglar fler liv och bygger gemenskap där andra bygger murar.

Vi bjuder in till ett samtal om:

● Kulturens roll i att främja jämlikhet och delaktighet

● Vad som krävs för att riva dolda trösklar

● Hur kan kultur och bildning vara en del av det förebyggande och preventiva i Orten

● Hur Järva och liknande områden kan vara kulturens framtid, inte dess periferi

MODERATOR

Anusha Andersson

Riksteatern

Verksamhetsutvecklare

Medverkande

Marlen Eskander

Läsfrämjarinstitutet

Grundare, verksamhetschef och socialantropolog

Ruhi Tyson

Docent i pedagogik

Ruhi Tyson är författare till boken Bildning och praktisk klokhet i skola och undervisning som handlar om att i praktiken gestalta undervisning så att den blir bildningsorienterad. Det innebär att undervisningen bidrar till elevernas känsla av meningsfullhet och upplevelse av att bli berikade, både kunskapsmässigt och personligt

Ingvar Nilsson

Nationalekonom och expert på utanförskapsfrågor

ARRANGÖR

Läsfrämjarinstitutet